În urma unui raport recent, China a preluat poziția de lider mondial în exporturile de automobile, depășind Japonia. Acest rezultat este o dovadă a creșterii economice și a competitivității industriei auto chineze. În același timp, acesta este un semnal de alarmă pentru Japonia, care trebuie să își regândească strategia și să își adapteze oferta la noile cerințe și preferințe ale pieței auto mondiale.
China este deja cea mai mare piață auto din lume, cu peste 25 de milioane de vehicule vândute anual. Însă, până de curând, China nu era un jucător important pe scena internațională a exporturilor de mașini. În 2019, China se afla pe locul patru în clasamentul global al exporturilor de automobile, după Japonia, Germania și Coreea de Sud.
Totuși, situația s-a schimbat radical în ultimii ani, datorită unor factori precum:
- Pandemia de COVID-19, care a afectat producția și cererea de mașini în multe țări, dar care a fost gestionată mai bine în China, permițând o revenire rapidă a activității economice și industriale.
- Creșterea cererii de vehicule electrice (VE), atât pe plan intern, cât și extern. China este lider mondial în producția și vânzarea de VE, având peste 30% din cota de piață globală. China beneficiază de un avantaj competitiv în acest domeniu, datorită capacității mari de producție a bateriilor litiu-ion și a sprijinului guvernamental pentru dezvoltarea infrastructurii și stimularea consumului de VE.
- Diversificarea ofertei de mașini produse în China, care include atât branduri locale (precum Chery, SAIC, Geely, BYD etc.), cât și branduri străine (precum Tesla, BMW, Volkswagen etc.), care au deschis fabrici în China pentru a beneficia de costurile reduse de producție și de accesul la cea mai mare piață auto din lume.
- Extinderea piețelor de export pentru mașinile chinezești, care vizează atât țările emergente (precum Rusia, India, Brazilia etc.), cât și țările dezvoltate (precum Statele Unite, Uniunea Europeană etc.). Mașinile chinezești au început să câștige teren pe aceste piețe datorită prețurilor competitive, calității îmbunătățite și diversității modelelor disponibile.
Toți acești factori au contribuit la creșterea spectaculoasă a exporturilor de mașini din China în ultimii ani. Potrivit datelor oficiale, China a exportat 3,11 milioane de vehicule în 2022, depășind Germania și ocupând locul doi în clasamentul global al exporturilor de automobile. În primul semestru al anului 2023, China a exportat 2,34 milioane de vehicule, cu 77% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022, întrecând Japonia și devenind cel mai mare exportator de automobile din lume.
Japonia, un lider depășit de vremuri
Japonia este o țară cu o tradiție puternică în domeniul auto, fiind recunoscută pentru calitatea și fiabilitatea mașinilor sale. Japonia este sediul unor producători renumiți la nivel mondial, precum Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, Mazda, Mitsubishi etc. Japonia a fost lider mondial al exporturilor de automobile timp de mai mulți ani, începând din 2019.
Cu toate acestea, Japonia se confruntă cu o serie de provocări care îi afectează poziția pe piața globală a mașinilor, cum ar fi:
- Scăderea cererii interne de mașini, cauzată de îmbătrânirea populației, urbanizarea și preferința pentru mijloacele de transport public sau alternative.
- Creșterea concurenței din partea altor țări producătoare de mașini, în special China, dar și Coreea de Sud, India, Thailanda etc., care oferă mașini mai ieftine și mai adaptate nevoilor piețelor emergente.
- Lipsa de inovație și adaptare la noile tendințe din industria auto, precum tranziția către vehicule electrice, autonome și conectate. Japonia are un decalaj față de China și alte țări în ceea ce privește dezvoltarea și promovarea VE, având o cotă de piață globală de doar 10%. De asemenea, Japonia se confruntă cu probleme legate de securitatea cibernetică și reglementarea vehiculelor autonome și conectate.
- Impactul pandemiei de COVID-19, care a perturbat lanțurile de aprovizionare și producția de mașini în Japonia. Deși Japonia a reușit să își revină parțial după pandemie, exporturile sale de mașini au rămas sub nivelurile dinainte de criză.
Toți acești factori au dus la scăderea exporturilor de mașini din Japonia în ultimii ani. Potrivit datelor oficiale, Japonia a exportat 4,15 milioane de vehicule în 2022, cu 11% mai puțin decât în 2019. În primul semestru al anului 2023, Japonia a exportat 2,02 milioane de vehicule, cu 17% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022, dar insuficient pentru a menține poziția de lider mondial al exporturilor de automobile.